Strategi Pemasaran Tenun Ulap doyo (Daun Lemba) Menggunakan Matriks SWOT (Studi Kasus pada UMKM Pokant Takaq)

Marketing Strategy of Ulap doyo (Lemba Leaf) Woven Using SWOT Matrix (Case Study: Pokant Takaq UMKM)

  • Astik Drianti Universitas Kutai Kartanegara Tenggarong
  • Imas Nurmala Universitas Kutai Kertanegara Tenggarong
Keywords: Ulap doyo wovens, lemba, marketing strategy, SWOT

Abstract

       Ulap Doyo Dayak Benuaq weaving is one of the characteristics of Kalimantan, especially East Kalimantan. Pokant Takaq is a UMKM which is a combination of several doyo weaving craftsmen in Tenggarong District. The purpose of this research is to identify internal and external conditions that affect the marketing of doyo weaving products and to find out alternative strategies that can be applied in the marketing of doyo weaving using SWOT analysis. To answer these two objectives, a SWOT analysis is used. This research was conducted at UKM Pokant Takaq, Tenggarong District, Kutai Kartanegara Regency in April-May 2020. The results of this study provide alternative strategies that can be applied, namely: a. Utilizing business permits to open outlets b. Maintaining product quality to meet export market demands, supported by distinctive colors and motifs. c. Take advantage of the government's role in the promotion and support of a dynamic marketing model. d. Utilizing information technology in the promotion of doyo weaving. e. Maintain good relationships with suppliers of raw materials and increase production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anonim. (2019, Januari 01). 13 Kain Tradisional Khas Indonesia yang Luar Biasa Indah, Sudah Punya? Dipetik Oktober 30, 2020, dari IDNTimes: http://identimes. com.

Assauri, S. (2004). Manajemen Pemasaran Dasar, Konsep dan Strategi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kementrian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia. (2020, 10 22). Pemerintah Wajibkan Kementrian dan Lembaga Belanja Produk di UMKM dengan Minimal Pagu 40 persen. Dipetik 10 30, 2020, dari Kementrian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah RepublikIndonesia: http://depkop. go.id.

Kotler, P. d. (2012). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Lestari, S. (2015). BBC.com. Dipetik November 25, 2020, dari BBC News Indonesia: http://bbc.com.

Nugroho, C. C. (2018). Pertumbuhan Awal Aksesi Doyo Hasil Domestikasi. Magrobis, 18(2) 31-41.

Raden, I. N. (2017). Identification and characterization of Lemba (Curculigo latifolia) in East Kalimantan, Indonesia. Journal of Biological Diversity, 18(4), 1367-1376.

Ramadhani, F. D. (2013). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Komunikasi Berbasis E- commerce sebagai Media Pemasaran Usaha Kecil Menengah Guna Meningkatkan Daya Saing dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN 2015. Economics Development Analisys, 2(2), 135-139.

Rangkuti, F. (2000). Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rochyat, I. G. (2018). Penambahan Fungsi Pada Kursi Anak Berbahan Rotan sebagai Pengembangan Mebel pada Industri Kreatif. Inosains, 13(1), 61-68 .

Setyorini, H. E. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno Hatta Malang). Industria: Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri, 5(1) , 46-53.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Wibowo, D. H. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59-66.

CROSSMARK
Published
2020-12-29
DIMENSIONS
How to Cite
Drianti, A., & Nurmala, I. (2020). Strategi Pemasaran Tenun Ulap doyo (Daun Lemba) Menggunakan Matriks SWOT (Studi Kasus pada UMKM Pokant Takaq). Rawa Sains: Jurnal Sains STIPER Amuntai, 10(2), 95-106. https://doi.org/10.36589/rs.v10i2.138